Näin haet opistoon
1. Täytä Yhteishaun hakulomake.
2. Täytä lisätietolomake Wilmassa ja toimita tarvittavat todistukset.
3. Osallistu etähaastatteluun ja palauta mahdolliset ennakkotehtävät.
4. Odota Yhteishaun tuloksia.
5. Vastaanota tarjottu opiskelupaikka Opintopolku-palvelussa.
Tarkemmat ohjeet löytyvät jäljempää tältä sivulta.
HUOM! Kansainvälisyyslinjalle sekä ruotsalaisille ja norjalaisille hakijoille on oma hakumenettelynsä, josta lisää tietoja alempana.
Hakuaika ja hakumenettely oppivelvollisuuslinjoille
Hakeminen Jämsän opistoon lukuvuodelle 2025-2026 tapahtuu oppivelvollisuuslinjojen (Opistovuosi-koulutusten) osalta Perusopetuksen jälkeisessä Yhteishaussa 18.2.-18.3.2025 Opintopolun kautta. Hakemuksen tulee olla Opintopolussa viimeistään 18.3.2025 klo 15.00.
Lisäksi hakijan tulee täyttää Wilmassa lisätietolomake sekä lähettää tarvittavat liitteet viimeistään 25.3.2025 klo 23.59. Lomake avautuu tästä linkistä tai Opintopolun kautta.
Kaikki hakijat haastatellaan 15.5. – 21.5.2025. Haastattelut tehdään videoyhteyden välityksellä. Hakija saa henkilökohtaisen haastattelukutsun sähköpostiinsa Teams-linkkinä viimeistään viikkoa ennen omaa haastatteluaikaansa.
Ennakkotehtävät
Useissa hakukohteissa on ennakkotehtävä (video). Hakijat saavat ohjeen ennakkotehtävän palauttamisesta. Myöhästyneitä palautuksia ei huomioida. Musiikin Opistovuosi-linjan ennakkotehtävä lähetetään sähköpostiin 25.4.2025. Muiden linjojen ennakkotehtävien palautus ohjeistetaan hakijoille lähetettävässä sähköpostissa 17.4. mennessä. Kaikki ennakkotehtävät tulee palauttaa 2.5.2025 klo 23.59 mennessä.
Harkintaan perustuva valinta
Jos haetaan harkintaan perustuvassa valinnassa, tulee tästä ilmoittaa Wilmassa täytettävällä lisätietolomakkeella (linkki ylhäällä) ja toimittaa asiantuntijalausunnot, joihin halutaan vedota (oppimisvaikeudet, sosiaaliset syyt, koulutodistusten puuttuminen, todistusten vertailuvaikeudet, riittämätön kielitaito). Lausunnot toimitetaan joko Wilman kautta tai postitse osoitteeseen Jämsän Kr. Kansanopisto, pedagoginen rehtori Ilkka Majuri, Ruotsulantie 42, 42100 Jämsä viimeistään 2.5.2025.
Kansainvälisyyslinjalle hakeminen
Ei-oppivelvollisille tarkoitetun Kansainvälisyyslinjan hakuaika Suomessa asuville hakijoille on 18.2.-30.6.2025.
Ansöker du från Sverige eller Norge?
Om du bor i Sverige eller i Norge, sker ansökningen via SFC. Vänligen mejla till ansokan@fridsforening.se och be ansökan skickas till dig. Ansökningstiden för svenska och norska ungdomar är 18.2.-18.3.2025.
Jos asut Ruotsissa tai Norjassa, hakeminen tapahtuu SFC:n*) kautta. Pyydämme lähettämään sähköpostiviestin osoitteeseen ansokan@fridsforening.se ja pyytämään hakulomakkeen sieltä. Hakuaika ruotsalaisille ja norjalaisille nuorille on 18.2.-18.3.2025. Haastattelut pidetään la 31.5. Ruotsin suviseurojen yhteydessä, kutsu haastatteluun lähetetään sähköpostitse.
Hakukohteet
Oppivelvollisuuskoulutukseen piiriin kuuluvat seuraavat Opistovuosi-linjat:
Jämsän opistokampus
- Viestinnän Opistovuosi
- Luonnontieteen Opistovuosi
- Kotitalouden Opistovuosi
- Teknisen työn Opistovuosi
- Musiikin Opistovuosi
- Kielten ja kulttuurien Opistovuosi
- Yrittäjyystaitojen Opistovuosi
Maitoisten opistokampus
- Digitaalisen suunnittelun ja luovuuden Opistovuosi
- Kasvatus- ja ohjausalan Opistovuosi
- Luonto- ja erätaitojen Opistovuosi
- Yrittäjyystaitojen ja palveluiden Opistovuosi
Tarkemmat kuvaukset linjoista löytyvät täältä:
Hakuopas
Tarkemmat tiedot opistoon hakemisesta sekä vastaukset usein kysytyihin kysymyksiin löytyvät hakuoppaastamme: Hakuopas lukuvuodelle 2025-2026
Opiskelijavalintakriteerit lukuvuodelle 2025-2026, Jämsän opistokampus
A: Opistokelpoisuuden ja koulutuksen kohderyhmään kuulumisen selvittäminen yhteisten kysymysten avulla (0-6 p)
Vastataan sähköisellä lomakkeella täällä.
B: Linjakohtaiset kriteerit
Linjalle voidaan valita korkeintaan kaksi hakijaa harkinnanvaraisessa haussa.
- Opistokelpoisuuden ja koulutuksen kohderyhmään kuulumisen selvittäminen yhteisten kysymysten avulla (0-6 p)
- Linjakohtaisen motivaation, harrastuneisuuden ja suuntautuneisuuden selvittäminen linjakohtaisten kysymysten avulla (0–11 p):
- Oletko toiminut harrastusryhmän / kerhon ohjaajana, isosena, oppilaskunnassa, nuorisovaltuustossa tai muussa hyviä viestintä- ja vuorovaikutustaitoja tai esiintymistaitoa vaativassa tehtävässä tai harrastuksessa? (0-3 p)
- Mitkä ovat vahvuutesi viestijänä? (0-3 p)
- Miten haluaisit kehittyä kirjoittajana? (0-2 p)
- Mitä muita viestinnän osa-alueita haluaisit kehittää Viestinnän opistovuosi -linjalla? (0-3 p)
- Linjakohtaisen motivaation ja suuntautuneisuuden selvittäminen linjakohtaisen erillisen ennakkotehtävän avulla (0-5 p)
Ennakkotehtävä:
- Kuvaa video, jossa esittelet kaksi erilaista viestintään liittyvää omaa tuotostasi. Esittelemäsi tuotokset voivat olla muun muassa kuva, kuvitus, video, äänimateriaalia tai teksti.
- Kerro videolla sanallisesti myös, miten motivaatiosi näkyisi konkreettisesti opiskelussasi.
- Kuvaile sanallisesti, mitä hyötyä uskot viestinnän opinnoista olevan sinulle tulevaisuudessa.
Videon kesto on 3 minuuttia. Video arvioidaan sisältönsä perusteella sen mukaan, miten se täyttää tehtävänannon. Videon teknistä toteutusta ei arvioida.
Linjalle voidaan valita korkeintaan kaksi hakijaa harkinnanvaraisessa haussa.
- Opistokelpoisuuden ja koulutuksen kohderyhmään kuulumisen selvittäminen yhteisten kysymysten avulla (0-6 p)
- Minimivaatimus 1: matematiikan arvosanan oltava vähintään 8 peruskoulun 8. luokan todistuksessa.
- Minimivaatimus 2: biologian, fysiikan tai kemian arvosanoista vähintään yhden aineen arvosanan oltava vähintään 8 peruskoulun 8. luokan todistuksessa.
- Motivaation, harrastuneisuuden ja suuntautuneisuuden arvioiminen linjakohtaisten kysymysten avulla: (0-16 p)
- Miksi olet kiinnostunut opiskelusta juuri luonnontieteen linjalla? Mitkä Luonnontieteen opistovuosi -linjalla opiskeltavat asiat sinua kiinnostavat ja miksi? (0-8 p)
- Miten Luonnontieteen opistovuosi -linjalle tärkeät aihepiirit ovat konkreettisesti näkyneet elämässäsi ja esimerkiksi harrastuneisuudessasi? (0-4 p)
- Millä tavoin uskot Luonnontieteen opistovuosi -linjan opintojen tukevan sinua opiston jälkeisissä jatko-opinnoissasi? (0-4 p)
Linjalle voidaan valita korkeintaan kaksi hakijaa harkinnanvaraisessa haussa.
- Opistokelpoisuuden ja koulutuksen kohderyhmään kuulumisen selvittäminen yhteisten kysymysten avulla (0-6 p)
- Linjakohtaisen motivaation, harrastuneisuuden ja suuntautuneisuuden selvittäminen linjakohtaisten kysymysten avulla (0–16 p):
- Miten harrastuneisuus/aktiivisuus kotitalouden alalla on näkynyt elämässäsi? (0-5 p)
- Mitkä ovat vahvuutesi kotitalouden töissä (0-3 p)
- Mitä haluaisit oppia ja miten uskot kehittyväsi kotitalouden opistovuoden aikana? (0-5 p)
- Miksi haet juuri Kotitalouden Opistovuosi -linjalle? (0-3 p)
Linjalle voidaan valita korkeintaan kaksi hakijaa harkinnanvaraisessa haussa.
- Opistokelpoisuuden ja koulutuksen kohderyhmään kuulumisen selvittäminen yhteisten kysymysten avulla (0-6 p)
- Seitsemännen luokan koulutodistuksen kuvaamataidon arvosana tai arvosanojen keskiarvo (0-2 p)
9-10 = 2 p
8 = 1 p
7 = 0 p
- Seitsemännen luokan koulutodistuksen käsityön arvosana (0-5 p)
9-10= 5 p
8 = 4 p
7 = 3 p
6 = 2 p
5 = 1 p
- Linjakohtaisen motivaation, harrastuneisuuden ja suuntautuneisuuden selvittäminen linjakohtaisten kysymysten avulla (0–9 p)
- Mitkä ovat henkilökohtaiset ominaisuudet / vahvuutesi teknisissä töissä? (0-2 p)
- Miksi haet juuri Teknisen työn Opistovuosi -linjalle? (0-2 p)
- Mitkä suunnitelmat sinulla on opintovuoden jälkeen? (0-1 p)
- Tee video noin 2 min, jossa kerrot oman cv:n (ansioluettelon) tekniselle linjalle (Mitä olet tehnyt? korjannut? rakentanut? suunnitellut? maalannut? jne. koulussa, kotona, kerhossa ja kuinka kauan olet tehnyt kyseisiä asioita?) Voisit kuvata esitykseen tehtyjä töitäsi ja kertoa niistä. Videon teknistä toteutusta ei arvioida. (0-4 p)
Linjalle voidaan valita korkeintaan kaksi hakijaa harkinnanvaraisessa haussa.
- Opistokelpoisuuden ja koulutuksen kohderyhmään kuulumisen selvittäminen yhteisten kysymysten avulla (0–6 p)
- Todistukset aikaisemmista instrumentti- sekä musiikin hahmotusaineista (0–8 p)
a. Instrumenttiopinnot (pääaine, sivuaine) (0–5 p)
b.Musiikin hahmotusaineet (0–3 p) - Linjakohtaisen motivaation ja suuntautuneisuuden selvittäminen haastattelun ja erillisen tehtävän (videon) perusteella (0–8 p)
a.Haastattelu: (0-4 p)
- Oletko säestänyt seuroissa tai esimerkiksi raamattuluokassa? Kuinka kauan? (0–2 p)
- Oletko laulanut kuorossa? Missä kuorossa ja kuinka kauan? (0–1 p)
- Miten uskot kehittyväsi musiikillisesti opistovuoden aikana? (0–1 p)
b. Videotehtävä: (0–4 p)
Lähetetään ohjeineen keväällä hakijan sähköpostiin
Linjalle voidaan valita korkeintaan kaksi hakijaa harkinnanvaraisessa haussa.
- Opistokelpoisuuden ja koulutuksen kohderyhmään kuulumisen selvittäminen yhteisten kysymysten avulla (0-6 p)
- Minimivaatimus: sekä englannin että ruotsin kielestä kahdeksannen luokan kevättodistuksen arvosana vähintään 8.
- Valinnaiset kielet (0-2 p): yhden valinnaisen kielen opiskelu vähintään 1 vuoden ajan = 1 p. / kieli. Maksimimäärä 2 p. Esim. jos on opiskellut 2 kieltä kumpaakin vähintään vuoden, saa maksimimäärän eli 2 pistettä.
- Englannin kielen käyttäminen haastattelutilanteessa (0-3 p)
- Linjakohtaisen motivaation, harrastuneisuuden ja suuntautuneisuuden selvittäminen linjakohtaisten kysymysten avulla (0-11 p):
- Oletko käynyt koulua ulkomailla tai osallistunut koulun vaihto-ohjelmaan (0-1 p) tai osallistunut vieraskieliseen opiskeluun/kerhoon kotimaassa? (0-1 p) (yht. 0-2 p)
- Miksi haluat kehittää kielitaitoasi? (0-4 p)
- Kuvaile vahvuuksiasi vieraan kielen käyttäjänä. (0-1 p)
- Miten harrastat tai käytät kieliä vapaa-ajalla sekä miten olet tekemisissä eri kulttuurien kanssa? (0-4 p)
Linjalle voidaan valita korkeintaan kaksi hakijaa harkinnanvaraisessa haussa.
- Opistokelpoisuuden ja koulutuksen kohderyhmään kuulumisen selvittäminen yhteisten kysymysten avulla (0–6 p)
- Yläkoulun aikana (muuallakin kuin koulussa) suoritetut yrittäjyyden kurssit (0-2 p)
- Linjakohtaisen motivaation, harrastuneisuuden ja suuntautuneisuuden selvittäminen linjakohtaisten kysymysten avulla (0–14 p)
Osio 1. Haastattelu
- Oletko suorittanut jonkin yrittäjyysprojektin (esim. pitänyt kesäkioskia)? (0–2 p)
- Kuvaile miksi soveltuisit opiskelemaan tiimioppimisen mallin mukaisesti? (0-2 p)
- Kuvaile mitkä ovat vahvuutesi yrittäjyystaidoissa? (0-2 p)
- Perustele miksi haet juuri Yrittäjyystaitojen Opistovuosi -linjalle? (0-3 p)
Osio 2. Toimita itsestäsi kuvattu video (tai linkki videoon) tiettyyn päivämäärään mennessä (Tarkentuu vuosittain)
- Kuvaa itsestäsi video (1 min 30 sek), jossa
- Teet videohakemuksen Yrittäjyystaitojen Opistovuosi -linjalle (0-4 p)
- Perustelet mitä kristilliset arvot sinulle merkitsee yrittämisen näkökulmasta (0-1 p)
Opiskelijavalintakriteerit lukuvuodelle 2025-2026, Maitoisten opistokampus
A: Opistokelpoisuuden ja koulutuksen kohderyhmään kuulumisen selvittäminen yhteisten kysymysten avulla (0-6 p)
Vastataan sähköisellä lomakkeella täällä.
B: Linjakohtaiset kriteerit
Linjalle voidaan valita korkeintaan kaksi hakijaa harkinnanvaraisessa haussa.
1. Opistokelpoisuuden ja koulutuksen kohderyhmään kuulumisen selvittäminen yhteisten kysymysten avulla (0-6 p)
2. Motivaation, harrastuneisuuden ja suuntautuneisuuden arvioiminen linjakohtaisten kysymysten avulla: (0-8 p)
-Miksi olet kiinnostunut opiskelusta juuri tällä linjalla? Mitkä linjan opetussuunnitelmassa mainitut asiat sinua erityisesti kiinnostavat ja miksi?
-Miten linjan aihepiirit ovat konkreettisesti näkyneet elämässäsi ja esimerkiksi harrastuneisuudessasi?
-Millä tavoin uskot linjan opintojen tukevan sinua opiston jälkeisissä jatko-opinnoissasi tai harrastuksissasi?
3. Linjakohtaisen motivaation ja suuntautuneisuuden selvittäminen linjakohtaisen erillisen ennakkotehtävän avulla (0-8 p)
Ennakkotehtävä:
– Kuvaa video, jossa esittelet kaksi erilaista omaa luovaa tuotostasi. Esittelemäsi tuotos voi olla esimerkiksi kuva, kuvitus, taideteos, video, suunnitelma/konsepti, rakennusprojekti, pienoismalli, veistos, animaatio tai koodausprojekti. Kerro lyhyesti millainen prosessi esitellyn tuotoksen laatiminen oli.
– Kerro videolla sanallisesti myös, miten motivaatiosi näkyisi konkreettisesti opiskelussasi ja mitä hyötyä uskot linjan opinnoista olevan sinulle tulevaisuudessa.
Videon kesto on max 3 minuuttia. Video arvioidaan sisältönsä perusteella sen mukaan, miten se täyttää tehtävänannon. Videon teknistä toteutusta ei arvioida.
Linjalle voidaan valita korkeintaan kaksi hakijaa harkinnanvaraisessa haussa.
1. Opistokelpoisuuden ja koulutuksen kohderyhmään kuulumisen selvittäminen yhteisten kysymysten avulla (0–6 p)
2. Linjakohtaisen motivaation ja suuntautuneisuuden selvittäminen haastattelussa. Samassa yhteydessä kartoitetaan kokemus ohjaajana ja ryhmässä toimimisesta. (0–16 p)
Haastattelu:
Miksi haet juuri kasvatus- ja ohjausalan linjalle? (0–4 p)
Oletko suorittanut kasvatukseen ja ohjaukseen liittyviä kursseja tai koulutuksia? (0-4 p)
Oletko ollut ohjaajana kerhossa tai harrastuksessa? Kerro missä ja kuinka kauan? (0–4 p)
Mitä kasvatukseen ja ohjaukseen liittyviä taitoja haluat kehittää opistovuoden aikana? (0–4 p)
Linjalle voidaan valita korkeintaan kaksi hakijaa harkinnanvaraisessa haussa.
1. Opistokelpoisuuden ja koulutuksen kohderyhmään kuulumisen selvittäminen yhteisten kysymysten avulla (0-6 p)
2. Koulutodistukset: 9lk joulutod. liikunnan numero vähintään 8
3. Video (ennakkotehtävä): (kuvaile jotakin tekemääsi retkeä: suunnittelusta toteutukseen ja päätökseen. Tyyli: esim. kerronta, kuvaesitys tai muu vapaamuotoinen toteutus. (0-5 p)
4. Haastattelu (0-11 p)
Miksi haet juuri tälle linjalle? (0-2 p)
Miten luonto- ja eräharrastuneisuus on näkynyt elämässäsi? (0-4 p)
Miten koet hyötyväsi tulevaisuudessa tämän linjan opinnoista? (0-2 p)
Mitä luonto merkitsee sinulle? (0-3 p)
Linjalle voidaan valita korkeintaan kaksi hakijaa harkinnanvaraisessa haussa.
1. Opistokelpoisuuden ja koulutuksen kohderyhmään kuulumisen selvittäminen yhteisten kysymysten avulla (0-6 p)
2. Yläkoulun aikana (muuallakin kuin koulussa) suoritetut yrittäjyyden kurssit (0-2 p)
3. Linjakohtaisen motivaation, harrastuneisuuden ja suuntautuneisuuden selvittäminen linjakohtaisten kysymysten avulla (0–14 p)
Osio 1. Haastattelu
Oletko suorittanut jonkin yrittäjyysprojektin (esim. pitänyt kesäkioskia)? (0–2 p)
Kuvaile, miksi soveltuisit opiskelemaan tiimioppimisen mallin mukaisesti. (0-2 p)
Kuvaile, mitkä ovat vahvuutesi yrittäjyystaidoissa. (0-2 p)
Perustele, miksi haet juuri Yrittäjyystaitojen Opistovuosi -linjalle. (0-3 p)
Osio 2. Toimita itsestäsi kuvattu video (tai linkki videoon) tiettyyn päivämäärään mennessä.
Kuvaa itsestäsi video (2–2,5 min), jossa
Teet videohakemuksen Yrittäjyystaitojen opistovuosilinjalle (0-4 p)
Perustelet mitä kristilliset arvot sinulle merkitsee yrittämisen näkökulmasta (0-1 p)