Opinnoissa keskitytään suulliseen, kirjalliseen ja sähköiseen viestintään. Linjalla opiskellaan erityisesti viestintä- ja vuorovaikutustaitoja, tekstitaitoja ja mediataitoja. Linjan omat opinnot (14 op) koostuvat seuraavista opintokokonaisuuksista:
- Lukion äidinkieli 1 2 op
- Puheviestintä 2 op
- Kirjallisuutta tutuksi 2 op
- Ilmaisutaito 2 op
- Media 3 op
- Luova kirjoittaminen 1 op
- Viestintäportfolio 1 op
- Kristinuskon perusteet 1 op
Lisäksi opintoihin kuuluvat kaikille yhteiset opintokokonaisuudet (24 op) ja vapaasti valittavat opinnot (15 op).
Linjan opetussuunnitelman voit lukea tästä: Viestintätaitoihin suuntautunut Opistovuosi opetussuunnitelma 2021-2022
Linjan valintakriteerit:
Linjalle valitaan 20 opiskelijaa näiden kriteerin mukaan:
Opistokelpoisuuden ja koulutuksen kohderyhmään kuulumisen selvittäminen (0–8 pistettä)
Hakijan soveltuvuus opistoon ja kuuluminen johonkin valtakunnallisten opetussuunnitelmaperusteiden määrittämistä koulutuksen kohderyhmistä selvitetään avoimen hakemuksen ja hakemisen yhteydessä täytettävän kyselyn avulla.
Kohderyhmät:
-
- nuoret, jotka haluavat parantaa perustaitoja ja opiskeluvalmiuksia
- nuoret, jotka haluavat selkiyttää tulevaisuuden suunnitelmiaan
- nuoret, jotka ovat keskeyttäneet ammatillisen koulutuksen tai lukion ja etsivät uutta suuntaa
- nuoret, jotka tarvitsevat tukea elämänhallintavalmiuksien ja arjen taitojen vahvistamisessa
- nuoret, jotka tarvitsevat hyvinvointinsa tukemista menestyäkseen toisen asteen opinnoissa
- nuoret, jotka tarvitsevat oppimisympäristön, jollaista muilla koulutusmuodoilla ei ole tarjolla
- nuoret, jotka hyötyvät yhteisöllisyydestä ja henkilökohtaisesta tuesta
Kysely (0–6 pistettä)
Avoin hakemus ja mahdollisesti sen tukena olevat asiantuntijalausunnot (0–2 pistettä)
Tästä osioista on saatava vähintään 1 piste, jotta voi tulla valituksi opistoon.
Linjakohtaisen motivaation ja suuntautuneisuuden selvittäminen (0–16 pistettä)
Viestintätaitoihin suuntautuneen oppivelvollisuuskoulutuksen linjalla pisteet muodostuvat seuraavista tekijöistä:
- Viimeisen koulutodistuksen äidinkielen tai viestinnän arvosana (0-4 p)
- Harrastuneisuus (0-6 p)
- Motivaatio (0-6 p)
1. Äidinkielen/viestinnän numero
- Maksimipisteet saa arvosanalla 9.
2. Harrastuneisuus (digitaalinen portfolio)
- Kokoa edustavia näytteitä kuvallisen, suullisen ja kirjallisen viestinnän tuotoksistasi, esimerkiksi valokuvista, videoista, teksteistä ja sosiaalisen median julkaisuista.
- Tuotokset voivat olla esim. perusopetuksessa, vapaan sivistystyön opinnoissa tai vapaa-ajalla tehtyjä.
- Osoita myös, jos olet toiminut esimerkiksi harrastusryhmän tai kerhon ohjaajana, isosena, oppilaskunnassa, nuorisovaltuustossa tai muussa hyviä viestintä- ja vuorovaikutustaitoja tai esiintymistaitoa vaativassa tehtävässä tai harrastuksessa.
- Palauta digitaalinen portfolio linkkinä hakemuksen yhteydessä.
- Arviointi: harrastuneisuuden monipuolisuus, portfolion visuaalisuus ja viestinnän selkeys 0–6 pistettä.
3. Motivaatio opintoja kohtaan (video/teksti)
- Toteuta ennakkotehtävänä video (max 2 min.) TAI kirjoitus (max 1 liuska), jossa kerrot itsestäsi sekä perusteistasi ja motivaatiostasi hakea juuri tälle linjalle. Kerro ainakin seuraavat asiat:
- Kuvaile itseäsi viestijänä erilaisissa tilanteissa/eri ihmisten kanssa.
- Millaisia tunteita erilaiset viestintätilanteet herättävät sinussa?
- Mitkä ovat vahvuutesi viestijänä?
- Miksi haet juuri viestintälinjalle?
- Videon arviointi: motivaatio ja viestinnän selkeys 0–6 pistettä.
- Voit kuvata videon esimerkiksi kännykällä. Videon teknistä toteutusta ei arvioida.
- Palauta video/teksti linkkinä hakemuksen yhteydessä.
Lisäksi
Mainittujen valintakriteerien lisäksi opistoon voidaan valita opiskelijoita harkintaan perustuvalla valinnalla. Harkintaan perustuvaan valintaan voivat vaikuttaa:
- oppimisvaikeudet
- sosiaaliset syyt
- koulutodistusten puuttuminen tai todistusten vertailuvaikeudet
- opintoihin riittämätön kielitaito.
Valinnan tukena voidaan käyttää asiantuntijalausuntoja. Opiskelijahuoltoryhmä lukee hakemukset ja tekee esityksen valittavista opiskelijoista pedagogiselle rehtorille, joka tekee valintapäätöksen.